Laos: Vientiane

Daar sta ik dan. Met mijn veel te grote backpack op mijn rug en mijn zware rugzak in mijn hand. Bepakt en bezakt, zo kun je wel stellen, op het kleine vliegveld in Vientiane, Laos. Hoewel Laos misschien niet een land is waar je meteen aan denkt om van start te gaan bij een reis rond Zuid en Zuid-Oost Azië, koos ik hier wel voor. Waarom? Omdat Laos rond deze tijd het mooiste is; de rijstvelden zijn nog niet geoogst en de bergen zijn nog niet verdwenen in de mist, aldus backpackeninazie.nl, samen met de Lonely Planet mijn bijbel voor de komende maanden. Dus op naar Laos. Vanuit Schiphol, Amsterdam vloog ik naar Bangkok, Thailand met een tussenstop in Moskou, Rusland waar ik de eerste sneeuw van mijn 2016 zag vallen. In Bangkok verbleef ik minder dan 24 uur om vervolgens naar Vientiane, Laos te vliegen. En daar sta ik dan, maar dat zei ik al.

Laos is het land waar mijn eerste rondreis begint, mijn eerste echte solo-reis, mijn reis rond Azië, mijn 2016-2017. Het land waar ik mijn eerste miljoen gepind heb. In Kip, niet in Euro’s. Helaas. Want 1 Euro staat ongeveer gelijk aan 10.000 Kip. De start van het ontmoeten van heel veel nieuwe mensen, culturen, rituelen en gebruiken. Ervaren, ontdekken, genieten, leven en nog meer van die werkwoorden. Dat zal allemaal, maar een keerzijde heb ik de eerste 2 dagen ervaren. “De andere kant van de medaille”. Misselijk, ziekjes, moe en een gevoel van ‘wat doe ik hier eigenlijk?’ overviel me allemaal. En dan nog het idee om de komende maanden met die backpack te gaan sjouwen.

Een volgende ochtend in Vientiane maakte alles goed en nam alle pijntjes, kwaaltjes en piekertjes helemaal weg. Ik ging met mezelf op pad, of course, huurde een fiets en ging Vientiane verkennen. Toen ik aan het fietsen was tussen alle auto’s, busjes, scooters en rijdende marktkraampjes, zonder remmen niet te vergeten, wist ik weer waar ik dit voor doe. Dat ultieme geluks-onderbuik-gevoeletje. Ik krijg het ook als ik zie dat de kerstlampjes in Maastricht worden opgehangen, als mijn gerecht er hetzelfde uitziet als de foto in het kookboek en als ik wakker word en de lucht buiten roze is. En dat gevoel krijg ik hier ook door een onbekende te zijn in een vreemde stad en de lokale mensen lief naar mij lachen en zeer behulpzaam zijn. Daarbij komt het feit dat de boeddhistische invloeden in Vientiane prachtig zijn! Terug te zien in de tempels natuurlijk, maar ook in het hostel waar elke keer bij binnentreden vriendelijk wordt gevraagd om de schoenen uit te doen. Eigenlijk is het hier gewoon prachtig, kleurrijk en vrolijk.  Kijk en oordeel zelf.

Liefs uit Vientiane, Laos

9 gedachtes over “Laos: Vientiane

  1. Lieve Lina.we zijn trots op je. Omdat je vlug omschakel en op de fiets zonder remmen. ook Zijn prachtige foto s. veel plezier en reis geluk.gr. van Michel. Willem en Hilde. En oto.

    Liked by 1 persoon

    • lief lientje ook ik ben super trots op je maar dat wist je al.
      De eerste mooie foto’s zijn binnen zeer kleurrijk wat bij jouw past.
      Geniet van het mooie Laos.
      Dikke poen x mam

      Liked by 1 persoon

  2. Lief Lientje,
    Ook ik ben super trots op je ! maar dat wist je al.
    Wat een mooie kleurrijke foto’s .dat past helemaal bij jouw.
    Met al die mooie boeddha’s moet deze reis je heel veel geluk gaan brengen.
    Een mooi tijd in Laos.
    Dikke x mam

    Like

  3. Lieve Lina
    Wat een geweldige foto’s en wat heb je een prachtig
    Bloq geschreven wij zijn super trots op jou het zal wel
    Allemaal even wennen zijn om alleen te zijn maar weet
    Je getroost je zult vast leuke mensen ontmoeten
    Ik weet dit omdat mijn jongste zus ook in Laos is geweest
    En zij had ook hele leuke mensen ontmoet .
    We volgen jou laat ons weten wanneer het volgende bloq
    Eraan komt heel veel liefs van Ellen en Han xxxxx

    Liked by 1 persoon

  4. Lieve Lina
    Wat een prachtige foto’s
    Het zal wel even vreemd zijn om alleen te zijn
    Maar weet je getroost je zult zeker nog leuke mensen
    Tegen komen mijn jongste zus frederique heeft ook die reis
    Gedaan en kwam ook hele leuke mensen tegen
    We zijn supertrots op jou we horen graag wanneer het volgende bloq eraan komt.
    We wensen je een geweldige tijd toe geniet ervan
    Heel veel liefs van Ellen en Han dikke zoenen xxxxx

    Liked by 1 persoon

  5. Hallo Lina,

    Nog voordat ik afscheid van je heb kunnen nemen was je al vertrokken op avontuur naar Zuid-Oost Azië. En zo te zien is de start veelbelovend. Ik heb met enige jaloezie je reisverslag gelezen en je foto’s bewonderd. Prachtig. Het lijkt wel het paradijs. Och was ik ook nog maar jong ;-). … Geniet met volle teugen van je reis. Ik kijk uit naar je volgend verslag. Liefs, Marleen.

    Liked by 1 persoon

  6. Hoiiiii link
    Wat een prachtige foto’s en filmpjes echt super.
    Ik heb nog niet alles kunnen lezen want ben je nu pas gaan volgen.
    Maar dat wat ik al gezien heb is prachtig en jullie hebben het goed naar jullie zin.
    Ik ga zeer zeker de rest van de verhalen nog lezen want ben toch echt wel benieuwd.
    Kijk goed uit heel veel plezier en geniet ervan.
    Dikke kus xxxx

    Liked by 1 persoon

  7. Hallo Lina,
    Super mooie foto’s, sommige kunnen zo uit een sprookje komen en heel erg stoer dat je dit in je eentje doet. Bewondering!!!!
    Lieve groetjes uit Borgharen van Wilna ( vriendin van je moeder )

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

