Laos: Vang vieng en Luang Prabang

Vang Vieng en Luang Prabang, mijn twee volgende steden. Vergeleken met Vientiane zijn dit echt de plekken waar veel backpackers naar toe reizen. En daar wordt dan ook erg op ingespeeld. Vooral in Vang Vieng. Hier kun je als toerist allerlei activiteiten doen zoals kajakken, kanoën, scooters en fietsen huren, klimmen, ballonvaarten maken, ziplinen, en andere outdoor activiteiten. Maar waar Vang Vieng echt bekend om staat is ‘tuben’ op de Mekong rivier. Al zittend in een band drijf je hierbij op het water waarbij je kunt stoppen bij verschillende barretjes langs het water. Hier drink je wat en dan ga je weer verder, drijvend en genietend van het uitzicht. Het is een soort kroegentocht, maar dan op het water. Erg grappig om eens meegemaakt te hebben. Ik verbleef maar 1 nacht in deze stad dus dit was eigenlijk het enige wat ik ervaren heb in Vang Vieng.

Luang Prabang vond ik ten opzichte van Vang Vieng leuker, maar vooral omdat we met een gezellig groepje waren. Ik vind het leuk om te ervaren hoe gemakkelijk, sociaal en vrij iedereen is. En het fijnste is dat je hier vrij snel in mee gaat. ‘Reizen’ en ‘onderweg zijn’ zijn woorden waarbij iedereen met elkaar verbonden wordt, dus er is altijd een aanknopingspunt dat wel voor een klik zorgt. Een land waar je bent geweest of een land waar je naar toe wil gaan, een barretje wat het helemaal was, een bekend hostel, dezelfde dagtocht die gemaakt is maar dan een maand eerder en ga zo maar door. Ik ben nog niet eens één week bezig, dus ik ben echt een groentje op dit gebied en heb natuurlijk nog niet veel te vertellen over de landen die ik nog niet heb gezien. Maar de verhalen die ik gehoord heb komen overeen met de activiteiten en landen die voor de komende maanden op mijn lijstje staan. Je wordt geprikkeld en geïnspireerd door de vele verhalen wat iedereen heeft mee gemaakt. En dit maakt het reizen zo speciaal, dat je het met mensen kan delen die je niet kent maar die precies hetzelfde meemaken als jij. Het is ook anders dan dat ik straks thuis ga vertellen wat ik allemaal gezien en meegemaakt heb, want als je erbij was dan beleef en ervaar je het ook. Daarom ook deze blog, dat jullie door de verhalen en foto’s met mij mee kunnen reizen en ervaren.
Stapje voor stapje. Stadje voor stadje. Landje voor landje.
Ik denk dat dit een beter plan is dan na maanden als ik terug ben op een regenachtige avond een diavoorstelling te geven van mijn dan miljoenen foto’s.

Wat hebben we gedaan in Luang Prabang?
Buiten het bezoeken van de tempels in de stad ook een middagje naar de Kuang Si watervallen gegaan. Dit was prachtig! Zie foto’s.
Om 6 uur ’s ochtends naar het ritueel gaan kijken waarbij monniken, gekleed in de oranje gewaden van 35 tempels in Luang Prabang over straat gaan lopen om aalmoezen te verzamelen. Dit wordt gegeven door de gelovige lokale bevolking, op blote voeten en met gebogen hoofd, en bestaat voornamelijk uit rijst. Omdat monniken zelf geen inkomsten hebben, zijn ze hiervan afhankelijk. Dit ritueel wordt dan ook elke ochtend bij zonsopgang herhaald.
Over de avondmarkt gelopen en daar heerlijk gegeten. Voor 15.000 kip kon je daar je bordje vullen met alles wat je maar wilde. Net als een lopend buffet, maar dan vele malen lekkerder. Dit werd dan even gewokt en smakelijk eten!
Na het avond eten ga je naar Utopia. Waarom? Omdat dit een tentje is dat als slogan ‘zen by day, groovy by night’ heeft. En alle backpackers komen hier samen. Overdag kun je er inderdaad heerlijk ‘chillen’ op allemaal matjes en kussentjes en gratis uitzicht over de Mekong, er is lekker eten en er worden yoga lessen gegeven. ‘S avonds zijn de matjes en kussentjes er nog steeds en iedereen zit lekker bij elkaar te kletsen en drinkt beer Lao, inderdaad het bier uit Laos. Een ontzettend leuke sfeer met kaarsjes en lampionnetjes die ervoor zorgt dat je nog heel erg lang wilt blijven. Maar dan opeens is het 23.30 uur. En dat betekent dat alles dicht gaat. Net zoals in Nederland, maar dan een paar uur eerder, kun je ervoor kiezen om nog verder te gaan. Maar dan niet naar zoiets als de Allebonneur. Nee.
Iedereen neemt de Tuktuk richting het bowlingcentrum om, inderdaad, te gaan bowlen. Dit betekent strikes, spares, elkaar toejuichen en aanmoedigen, en gewoon op blote voeten zoals overal in Laos, dus geen gekke gekleurde schoentjes. Hoe leuk is dat?! Ik ben tweede geworden.

Liefs uit Luang Prabang.
Ik heb hier genoten!

3 gedachtes over “Laos: Vang vieng en Luang Prabang

  1. Lieve Lina
    wat maak jij een hoop mee om jaloers op te worden
    maar wat is groofy nights kun je mij dat uitleggen
    en wat een fantastische foto’s ook van jou op het water in zo’n rubber
    sloeb is het fijn om toch andere mensen tegen te komen
    ik leef echt met je mee en ik beleef alles mee wat je doet ongelooflijk
    Lina wat zul je vele ontelbare ervaringen opdoen
    geniet geniet en nog eens genieten dit neemt niemand je meer af
    als je later een album gaat maken of wat dan ook denk dan aan mij als je
    dat wilt.
    echt Lina geweldig en wat zul jij straks enthousiast thuis komen maar je zult
    veranderd zijn dit zal je zeker goed doen
    we wensen je alle goeds toe en hopen dat het goed blijft gaan met jou
    heel veel liefs en dikke zoenen van Han en Mij
    XXXXXXXXXXXXXXX

    Liked by 1 persoon

  2. Dag Lina, je link gekregen van Yvonne, het is prachtig wat je daar allemaal te zien krijgt, ik ben er jaloers op, wat is de wereld mooi, geniet ervan! Suzanne Jaspers

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

