Thailand: Chiang Mai en Pai

Vanuit Laos ging ik de grens over naar Thailand en ongeveer 5 uur later was ik in Chiang Mai, Noord-Thailand. Na Bangkok de grootste stad van Thailand. En één van de populairste steden onder de backpackers. Er is hier veel te doen en de bezienswaardigheden zijn ontelbaar. In en rond de stad zijn zo’n 300 tempels te vinden. Wat Phratat Doi Suthep is daar de bekendste van. Goud, goud en nog eens goud. 

What Phratat Doi Suthep

En andere kiekjes

Mijn favoriete tempels in Chiang Mai waren Wat Chedi Luang en Wat Umong en haar ondergrondse tunnels. Juist omdat deze tempels totaal anders zijn dan de tempels die met pracht en praal versierd zijn. Daardoor ook iets minder toeristisch. 

Wat Chedi Luang 


Wat Umong



Ik wilde heel graag rond deze tijd in Chiang Mai zijn voor het volgende puntje op mijn Bucket List: het Loy Krathong festival. Een festival wat normaal gesproken uitbundig gevierd wordt, maar nu wat ingetogen is gebleven vanwege het overlijden van de koning. Ondanks dat de eerste 30 dagen van rouwen voorbij zijn, zie je overal nog een eerbetoon aan de Thaise koning. Echt overal. De zwart-witte doeken bij belangrijke gebouwen, grote afbeeldingen van de koning met daaronder Thaise teksten, zijn portret op alle pinautomaten en de zwarte gestrikte lintjes die een groot deel van de Thaise bevolking op hun schouder dragen. 

Tijdens het Loy Krathong festival, wat 3 dagen duurt en elk jaar gevierd wordt in de nacht van de eerste volle maan van de 12e maanmaand, wordt het feest van het water gevierd. Deze supermaan was ook in Nederland te zien. 

Tijdens het festival worden wensballonnen opgelaten en kleine soort van origami bootjes (krathongs) gemaakt van bananenbladeren, versierd met bloemen en voorzien van wierook en een kaarsje vrijgelaten op het water van de rivier Mae Ping. De Krathong is een offer aan Phra Mae Khongkha, de heilige moeder van het water. Met het wegdrijven van de Krathong wordt er geloofd dat het ongeluk ook van je wegdrijft. En ongeluk is niet iets wat we op deze reis kunnen gebruiken. 



Verder zie je de sporen van het Loy Krathong festival ook in de stad terug: lampionnetjes die worden opgehangen en waar je iets op kunt schrijven en kaarsjes die je overal kunt aansteken. Toen ik ’s avonds aan kwam in Chiang Mai, de dag voor dat het festival zou beginnen, zag ik overal langs de rivier kaarsjes. Het leken er wel miljoenen te zijn, ik wist niet wat ik zag! Achteraf las ik ergens dat het er 99.999 waren. 

Lichtjes, kaarsjes en lampionnetjes, je begrijpt wel waarom ik hier bij wilde zijn. Ondanks dat het dit jaar misschien minder gevierd werd, was het nog steeds magisch! 

Bijna een week ging ik op pad met reismaatje Marilou. Vanuit Chiang Mai gingen we naar onze volgende bestemming: Pai. Een klein dorpje dat ruim 100 kilometer van Chiang Mai ligt. Natuurlijk kan je er gewoon met een busje naartoe gaan, maar het allerleukste is om met een scooter zelf op pad te gaan. We zijn tenslotte op avontuur, dus dat laatste hebben we dan ook gedaan. Bij deze route rijd je niet gewoon kilometers over de snelweg en je bent er. Nee. De weg naar Pai gaat over de bergen en door het dal en bestaat uit 726 bochten. Ja, dat lees je goed. Halverwege de route staat zelfs een bord waarbij het toilet niet met een standaard plaatje van een getekend mannetje en vrouwetje wordt weergegeven, maar met een plaatje van een poppetje dat moet overgeven.

We hebben ook 2 keer mensen langs de kant bij hun busje zien overgeven. Met de scooter heb je hier veel minder last van. Je bepaalt zelf je snelheid en je kan stoppen wanneer je wilt om even langs de weg iets te eten en te drinken of om van het prachtige uitzicht te genieten. Ook deze belevenis kan aan het lijstje ‘het onderweg zijn is mooier dan de eindbestemming’ toegevoegd worden. 



Na ongeveer 5 uur rijden waren we in Pai. Het plaatsje is zeer in trek onder de backpackers en we begrijpen wel waarom. Er hangt een hele relaxte sfeer, de omgeving is super mooi en het is echt een hippie plaatsje. In 2 dagen heb je alle hoogtepunten van Pai zeker wel gezien, maar velen blijven dagen of weken hangen vanwege de sfeer. We hebben hier hele fijne dagen gehad. Het fijnste was denk ik om even helemaal niets te doen. We zijn lekker bij het zwembad gaan bakken, hebben een beetje rond gereden met de scooters en ’s avonds aten we op de avondmarkt bij ons om de hoek, daarna werd  de dag afgesloten in leuke barretjes onder het genot van wat drankjes en live-muziek. 


Na Pai bleven we nog 2 nachtjes in Chiang Mai daarna werden onze wegen weer gescheiden. Op de eerste avond deden we een Street Food Tour. Hierbij leidde onze gids Coco ons rond op de marktjes waar de Thai eet. Want het allerleukste is natuurlijk om ergens tussen de lokale bevolking te zijn en waar niet alleen maar onder de toeristen geliefde gerechten zoals Phad Thai en Mango Sticky Rice verkocht worden. We kregen een lijst met tientallen gerechten waarbij vermeld stond wat het is en hoe je het in het Thais uitspreekt. Door op deze manier de Thaise gerechten te leren kennen, kan je in het vervolg zelf bij een kraampje bestellen en hoef je je niet meer af te vragen wat je eigenlijk aan het eten bent. Dit was een super leuke ervaring! Alles was heerlijk! Het lekkerste gerecht? Nam Tok Moo en de toetjes, natuurlijk.  Het gekste? Een stukje darm. Dit smaakte wel een beetje muf.





Tot slot wilde ik mezelf verwennen met een Thaise massage. Vooral na de scooter tocht naar en van Pai. Echt overal kan je een Thaise massage krijgen in echte zaakjes of gewoon op straat op matrasjes. Maar er zijn nog andere speciale plekken waar je een Thaise massage kan krijgen. Zo kan je je laten masseren in Women’s Correctional Instution waarbij gevangenen de mogelijkheid hebben om een vaardigheid te leren, in dit geval dus masseren. Dit zijn vrouwen die over een halfjaar vrij komen en aan het werken zijn aan hun nieuwe leven dat ze straks gaan hebben. Een andere bijzondere plek waar ik me heb laten masseren is in een speciale massagesalon voor de blinden. Hier werken alleen maar blinde, professionele masseurs en masseuses. Door hun handicap worden ze experts op dit gebied omdat hun tastgevoel heel hoog is. Ze hebben een apparaatje bij zich dat hen om het kwartier verteld hoe laat het is. De massage is niet gebaseerd op een oliemassage met allemaal lekkere geurtjes zoals je dat in een wellnessalon wellicht gewend bent, maar op drukpunten. Ze voelen simpelweg je spieren en botten. Dit was echt een unieke ervaring! 

Liefs uit Chiang Mai

Een gedachte over “Thailand: Chiang Mai en Pai

  1. Lieve Lina
    Wat een prachtige foto’s en is dat meisje ook uit Nederland ze lijkt mij ontzettend
    aardig het is toch fijn als je samen met iemand kunt reizen maar ik kan mij ook
    voorstellen dat de wegen weer scheiden maar dat lijkt mij ook moeilijk
    wat doe je ontzettend veel en wat maak je veel mee.
    En ik denk lekker even niks doen en lekker zwemmen en op het strand liggen
    dat ook heerlijk is even ontspannen
    Zou je eens kunnen kijken voor mij of er geen aparte kettingen zijn of een kleine Boedha
    En zou je mij die mee kunnen nemen?
    gaat het niet is dat ook niet erg
    Die wensballonnen die ken ik goed mijn ouders zijn ook daar geweest en hebben dat
    meegemaakt
    En ik heb ook een wensballon opgelaten in Duinbergen als afsluiting van het rouwproces
    dus ik denk zeker dat dat wel heel mooi moet zijn geweest

    Lieve lina

    We wensen je alle goeds en pas op je zelf
    ik heb enorm veel respect voor jou met alles wat je doet
    Geniet ervan lieve schat dit maak je maar 1 keer mee
    Heel veel liefs van

    Ellen en Han
    Dikke zoenen voor jou
    XXXXXXXXXXXXXXXXXXX

    Dag lieve Lina

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

