Nepal: Happy Holi; 50 tinten kleur

Ik had mijn reis naar Nepal niet beter kunnen plannen. Ik kwam namelijk aan de avond voor het Holi-festival. Dit Hindoeïstische feest is een combinatie van een lentefeest, een feest van de overwinning van het goed op het kwade en een Nieuwjaarsfeest. Het sprenkelen van gekleurd water en het strooien met gekleurde poeder wordt op deze dag veel gedaan. Ik was hier heel erg benieuwd naar. Tijdens mijn vlucht naar Kathmandu bedankten 3 medepassagiers me voor mijn bezoek aan Nepal. Yes! Ik had nu al een positief beeld van Nepal en zin om dit land te verkennen.

De dagen voor het Holi-festival waren regenachtige dagen. Op de dag van Holi was het prachtig weer. Toen ik ’s ochtends even door de straat van het hostel liep op zoek naar een pinautomaat, werd mijn gezicht door voorbijgangers al snel besmeerd met het gekleurde poeder. Oude mannetjes die voor hun boetiekje stonden knikten me vrolijk toe en wensten me een “Happy Holi”. Het zonnetje kwam door en het voelde als een eerste lentedag. Wat was ik blij en had ik zin in mijn eerste Holi-ervaring. Alle vrolijkheid gaf me een beetje een carnavalsgevoel. Ik denk ook door het weer. Met carnaval hoop je ook altijd dat het mooi weer is; “als het maar droog is”. En als dan op carnavalszondag die zon ’s middags door komt dan kan je zeggen “wat boffen we met het weer hè”. Zo voelde mijn Holi-ochtend ook aan! 🙂

We gingen met een groepje van het hostel, gekleed in onze Holi t-shirts richting Durbar Square, een plein waar iedereen naar toe trekt. Onderweg maakten kleine kinderen ons nat met waterpistolen en werden we bestrooid met het gekleurde poeder. Het was wijs om ook naar boven te kijken want daar stonden mensen op balkonnetjes klaar om water naar beneden te gooien.


Op het plein was het een grote mensenmassa. Er stonden op de trappen een paar mensen met wat trommels die steeds hetzelfde ritme aangaven. Dit was de ‘muziek’. Mensen schreeuwden al springend op het ritme: Happy, Holi. Happy, Holi. Dan als iemand keihard begon te joelen ging het los en begon iedereen als reactie te springen en te schreeuwen. Ondertussen wensten mensen je een fijne Holi toe terwijl je alle kleuren van de regenboog op je gezicht gesmeerd kreeg. En dit deden wij dan ook weer terug. Zo ging het maar door.

Nadat we bruin zagen door alle kleuren was het tijd voor de lunch. Toen we daarna aan ons tweede deel van het Holi-festival wilden beginnen, was de sfeer een tikkeltje anders. Veel mensen waren onder invloed van onder andere alcohol, waardoor mannen een kans zagen om je overal te betasten terwijl ze het poeder in je gezicht smeerden en je een happy holi wensten. Ook omdat wij bedekt waren met zo ontzettend veel poeder, waren wij een soort van lopend target. Het leek wel alsof we een bordje hadden omhangen waar op stond “Gooi alle poeder die je hebt op ons”, want ze kwamen als bijen naar de honing. En wij waren de honing. Oké, zo is het wel genoeg geweest. Het was tijd om naar huis te gaan.

 

 

Dat was mij Holi-ervaring. Het eerste gedeelte voor de lunch was fantastisch! We kregen het echte Holi mee en maakten hier deel van uit. Het tweede deel daarentegen was iets te veel van het goede. Deze dag was al met al super om mee te maken!

 

 

Geef een reactie

