Sri Lanka: surfen, olifanten en theevelden

Sri Lanka, “parel van de Indische Oceaan”. En wat voor een pareltje. Een prachtig eiland dat zo ontzettend divers is. Ik hou wel van de afwisseling, anders wordt het reizen ook zo eentonig (haha). Ik begon mijn reis door Sri Lanka in het zuidelijke Mirissa waar ik ongeveer een week ben blijven hangen. De woorden ‘zon, zee, strand en lekker verbrand’ vatten mijn eerste dagen perfect samen. Het was alweer zo’n 3 maanden geleden dat ik op het strand heb gelegen met een kokosnoot, dus het was dan ook volop genieten. De laatste paar dagen bracht ik door in het nabijgelegen Weligama waar de golven perfect zijn om te surfen. Voor alles is een eerste keer, dus hier kreeg ik mijn eerste surfles. En mijn tweede. En mijn derde. En mijn vierde. Surfen is moeilijk hoor en vermoeiend. Maar het lukte en het was leuk.

img_3040

Vervolgens nam ik een bus naar Udawalawe. Reizen door Sri Lanka is super makkelijk te doen met het openbaar vervoer. Daarbij is het belachelijk goedkoop. Voor een ritje van 6 uur moest ik 180 roepies betalen. Dat is omgerekend €1,11. Ik moest wel nog een kaartje voor mijn grote monster van een backpack kopen, want hij nam teveel plek in beslag. Het openbaar vervoer is dus super goedkoop maar ook super vol. Als je aan een spel mee zou doen waarbij de vraag werd gesteld om een schatting te maken van het aantal mensen dat in een bus past, zou je altijd verliezen. Een bus is namelijk nooit vol, er kan er altijd nog wel eentje bij, of tien. In Udawalawe ging ik naar een olifantenweeshuis, waar olifantjes worden opgevangen. Ik zag hoe ze hun melk kregen, heel erg schattig. Als ze groot genoeg zijn worden ze vrij gelaten in het National Park van Udwalawe.

Dit park bezocht ik tijdens zonsopkomst in een Jeep. En hier zag ik voor de eerste keer wilde olifanten rondlopen. Wauw!!

Ik vervolgde mijn reis naar Haputale, een dorp waar heel veel theevelden te vinden zijn. Tijdens zonsopkomst bezocht ik Lipton’s Seat, een uitkijkpunt over de theeplantages dat vroeger gebruikt werd door Thomas Lipton, oprichter van het theemerk. Als grote theekenner (haha) moest ik hier natuurlijk een bezoekje aan brengen en vervolgens net doen alsof de Teazone-crew aanwezig was.

img_3162

img_3149

Niet alleen de bussen maar ook de treinen raken overvol. Maar het is zo mooi om met de trein te reizen. De trein rijdt langzaam en komt langs veel theevelden en dorpjes waar mensen langs de kant staan te kijken en zwaaien. De 7 uur durende treinreis tussen de plaatsen Kandy en Ella wordt hierdoor beschouwd als een van de mooiste treinritten ter wereld. Gelukkig had ik voor deze rit een plekje weten te bemachtigen. De trein rijdt met de deuren open en zelfs in de deuropeningen staan mensen, ze hangen naar buiten of zitten op de grond. Maar iedereen, lokale mensen en toeristen, kijkt naar buiten, genietend en wegdromend door het prachtige uitzicht. Heel mooi!

img_3205

img_3209

img_3213

Een gedachte over “Sri Lanka: surfen, olifanten en theevelden

  1. Lieve Lina.een complimentje, wat zie je erg goed uit. De storytel en de foto’s zijn prachtig. Het is net een film, maar dit is echt.prachtig hoor! Lina het ga je goed en bedankt. Oto

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

