Sri Lanka: een pelgrimstocht naar Adam’s Peak

Sri Pada, ookwel Adam’s Peak, wordt gezien als een heilige berg. Het beklimmen van deze 2243 meter hoge berg wordt gezien als een ware pelgrimstocht voor zowel christenen als boeddhisten als hindoes. Afhankelijk van het geloof wordt er geloofd dat hier de eerste voet op aarde is gezet door Adam of Boeddha of Shiva. Gelovig of niet, het beklimmen van deze berg is een Bucketlister. Dus ook voor mij.

Om 2 uur ’s nachts begon ik aan mijn klim, samen met nog heel veel andere mensen; toeristen maar voornamelijk lokale mensen. Aangezien het nu vakantie is vanwege het Nieuwjaar dat een paar dagen geleden gevierd werd, was het heel erg druk op de berg. Van verschillende monniken kreeg ik touwtjes als armbandjes omgeknoopt terwijl ze me zegenden en veel succes wensten. Het pad naar de top is verlicht en van ver weg al goed te zien Het was het enige wat ik zag aangezien het ’s nachts was, heel mooi!

img_3186
5500 Treden of 3 uur later, bereikte ik de top. Hier zag ik de “voetafdruk” van Adam/Boeddha/Shiva en gaf ik een slinger aan de bel. En toen, na één uur wachten kwam daar de zon op en werd het begin van een nieuwe dag aangekondigd door trommels en gebeden. Heel erg indrukwekkend om te zien. Maar niet alleen het zien van de zonsopkomst. De hele klim omhoog was indrukwekkend. Ik zag families die met z’n allen naar boven liepen, oude oma’s en opa’s die door de kleinkinderen ondersteund werden, moeders die hun baby droegen, vaders die hun slapend kind op de arm droegen terwijl ze de steile treden beklommen, gebeden die gezegd, gehoord en herhaald werden door de omstanders, wierrook dat aangestoken werd en etenswaren dat geofferd werd.

img_3187

En na 5500 treden en hele erge vermoeide benen stond ik weer beneden aan de voet van de berg.

 

Een gedachte over “Sri Lanka: een pelgrimstocht naar Adam’s Peak

  1. Lieve Lina. Ik ben blij dat je heelhuids weer beneden ben.het lijkt me zo eng.maar je hebt toch veel lef om de hoge berg op te gaan. Toffe meid ben je hoor. Het ga je goed!! Oto

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

