Sri Lanka: Roadtrip, Vrijwilligerswerk en Hieperdepiephoera

Een kleine roadtrip met de scooter bracht ons helemaal naar het noorden, naar Jaffna. Een kustplaats dat na het einde van de burgeroorlog in 2009 weer open is voor toeristen. Nog altijd wordt het noorden van Sri Lanka minder bezocht dan het zuiden. Dit authentieke deel van Sri Lanka heb ik alleen maar als positief ervaren. Dit komt waarschijnlijk door de locals. Ik zou willen dat ik van alle mensen die naar me hebben gelachen een foto had. Aangezien hier niet veel toeristen komen zijn de locals ontzettend nieuwsgierig. En echt alleen maar op een positieve manier. Ze zijn vriendelijk, gastvrij en lachen dus veel naar je. En dan heb ik het niet over een bescheiden glimlachje. We bezochten een paar eilandjes nabij Jaffna met een klein bootje. Hier zouden we weer het spelletje “hoeveel mensen passen er op een boot” kunnen spelen, want net als met de bus en de trein raakt ook een klein bootje nooit vol. Met z’n allen zaten we op grond, kinderen hingen over hun moeders heen en er werd voor vertrek ook nog even een scooter aan boord getild. Maar het was gezellig! Terwijl we aan het varen waren werden koekjes uitgedeeld en een groepje jongens begon “My heart will go on” van de Titanic te zingen, met de songtekst erbij. Na 45 minuten varen bereikten we Delft. Ja dat is grappig, Sri Lanka heeft ook een Delft. Een stukje geschiedenis; in 1658 veroverden de Nederlanders Jaffna. 8 eilanden voor de kust werden naar Nederlandse steden genoemd. Tijden zijn veranderd, maar het eiland Delft wordt nog vaak bij zijn oude naam genoemd. We werden een aantal uur per tuktuk rondgereden en zagen daarbij het hele eiland, dat er erg verlaten bij ligt. We zagen veel koloniale restanten, waaronder een Nederlands fort, veel muurtjes gemaakt van koraal en wilde paarden.

Op een ander eilandje bezochten we een ontzettend gave Hindoe tempel. Ik heb tijdens mijn reis al heel wat tempels gezien. De meeste hiervan waren Boeddhistisch. Het Hindoeïsme is voor mij eigenlijk nieuw en ik zag deze invloed pas voor de eerste keer in Nepal. De Hindoe tempels hier in Sri Lanka zijn weer anders. Ontzettend kleurrijk, heerlijk bond. Ik hou ervan! Het is heel mooi om te zien en om alle kleine details te bekijken.

img_3633

Weer terug aan land moesten we nog een uur terug rijden naar Jaffna. Hierbij gingen we over de Kayts eilanden via een soort dijk en werden we getrakteerd op een prachtige zonsondergang. Wat een heerlijke dag was dit!

img_3686

 

In Sri Lanka had ik mijn allereerste Workaway-ervaring. Deze website is een platform voor aan de ene kant kleine bedrijfjes, boerderijen, hostels, community centers etc. die op zoek zijn naar vrijwilligers en aan de andere kant reizigers die op zoek zijn naar goedkope/gratis accommodatie en maaltijden tijdens hun reis. Via deze site kwam ik in een ontzettend leuk hostel terecht, dat niet aanvoelde als een hostel. “Jungle Vista” is een plek gebouwd door reizigers voor reizigers. Aangezien er geen muren zijn, heb je het gevoel dat je echt buiten slaapt. Je komt heel dicht bij de natuur dus ’s ochtends word je wakker van het licht van de zon die opkomt, het geluid van pauwen, het geritsel van eekhoorntjes die over de balken rennen of het gefluit van de vogels. Er zijn ook aapjes die in de bomen met hun familie rondslingeren. De naam “Jungle Vista” is dan ook wel erg toepasselijk. Alles is ontzettend leuk gemaakt en er is een stevige portie creativiteit aan te pas gekomen. Lekker bond, ik hou er van! (alweer).
Gasten kunnen hun bedden zelf uitkiezen. Zo is er het Twisterbed, een schommelbed en zelfs een tipi-tent. Ik heb het geluk gehad hier een weekje mee te mogen helpen.

Ik werkte per dag 5 uur en was verder vrij. Aangezien het in die week abnormaal warm was deed ik niet zo veel. Het plaatsje staat bekend om de Leeuwenrots die je kunt beklimmen. Op mijn lijstje stond echter het beklimmen van de Pidurangala, de rots tegenover de Leeuwenrots. Dat heb ik gedaan en ik ben zelfs over de leeuwenrots heen gesprongen (haha).

img_3481-1

In het hostel hielp ik voornamelijk met het ontbijt en de lunch samen met ‘Mama’ in de keuken. Ze vertelde me dat iedereen die hier werkt een zoon of dochter voor haar is. In de keuken ging het dan ook zo: “Dochter kun je me dat aangeven? Dankjewel dochter. Dochter kom samen thee drinken”. De hele week voelde ook aan als een soort ‘thuis zijn’. Een familie waarbij het personeel goed blend met de gasten. Als het eten klaar was mocht iemand de bel laten rinkelen en iedereen at aan een grote tafel waar de schotels vol lekker eten werden doorgegeven. Zo’n vertrouwde sfeer heb ik zelden in een hostel tijdens mijn reis meegemaakt. Iedereen bracht zijn bordje weg en na het eten kletsten we aan de grote tafel. Er werd gitaar gespeeld, getrommeld en gezongen. Er werden armbandjes, kettingen en dromenvangers gemaakt. En de hond van de buren “Diego” zwierf er een beetje tussendoor en zocht in de slaapzaal ook een stoel op waar hij kon slapen.

En zo voegde iedereen wel iets toe aan de leuke sfeer. Ik vond het echt heel jammer om deze plek achter me te laten. Maar helaas, mijn 1-maand visum Sri Lanka verloopt dus het is tijd om naar een ander land te gaan.

En tot slot: HIEPERDEPIEP HOERA!

f79a36ea-7514-49ce-b610-a3ee11916c28

6 maanden aan het reizen: “I can do it!”/ “Still going strong”/ “Danoontjepowerrrrrrrr”, of bedenk zelf een zin bij deze foto.

Liefs uit Sri Lanka

2 gedachtes over “Sri Lanka: Roadtrip, Vrijwilligerswerk en Hieperdepiephoera

  1. lieve Lina. wat een mooie foto van je. en de storytel erg indrukwekkend ,prachtig .af en toe leuke Engelse woordjes tussendoor. Lina. veel succes naar je vlg. Bestemming. Het ga je goed.❤❤

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

